Уроки


Урок № 35
Тема: Японія
Мета: 1) поглиблення та розширення знань про держави Азії; стимулювання             
            учнів до самостійного вибору методів навчально-пізнавальної
            діяльності при характеристиці ресурсозабезпеченості, специфіки
            населення та основних рис сучасного стану та розвитку економіки
            країн Азії;
            2) розвиток умінь працювати з різними джерелами географічних              
            знань, колективно обговорювати питання, висловлювати власні
            думки;
            3) виховувати навички ведення дискусії, складати картосхеми,
            презентації як підсумок проведеної роботи.
Обладнання: карта «Політична карта світу», атлас, контурні карти,
                        комп’ютер, мультимедійне обладнання
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-семінар, робота в групах
Етап попередньої підготовки:
1.     Об’єднання учнів в групи п’ять – шість осіб
2.     Завдання групам: дати характеристику Японії використовуючи план-характеристику країн
План характеристики:
I група ЕГП, історико-культурні особливості країни
II група Природні умови і природні ресурси Японії
III група Особливості населення країни. Роль НТР в економіці Японії
IV група Галузева і територіальна структура господарства
V група Транспорт
VI група Спеціалізація країни в світовому господарстві. 
                 Зовнішньоекономічні зв’язки 
Зміст уроку
I.                  Організаційний момент (оголошення теми уроку, мети).
II.               Вступне слово вчителя
     Політична карта Азії представлена 54 країнами, Східна Азія – 5. Ці країни займають 25% території Азії, проживає 25% населення, регіон має значний потенціал трудових ресурсів. За рівнем розвитку відрізняються від економічно розвинутих – Японія, Китай; нові індустріальні – Республіка Корея, Тайвань, Гонконг, Монголія – постсоціалістичної економіки, КНДР країна нижче середнього рівня соціалістичного господарства. За площею від великих до маленьких. Про те ці країни мають давню історію, досить специфічне, але успішне господарство. Цей урок присвячено однієї з країн – Японії, протягом уроку зможемо відповісти на багато питань: Чому країна яка майже не забезпечена мінеральними ресурсами та має не досить сприятливі природні умови є високорозвиненою  постіндустріальною країною, яка нині посідає  III місце після США та Німеччини за економічною потужністю і дає більше 10% ВВП світу, а за доходами на одну особу держава випередила США; та складемо уявлення про її особливості, культуру, господарство.
III.           Виступи доповідачів , які супроводжуються презентацією власних слайдів.
I група ЕГП, формування території Японії:
- офіційна назва – Японія;
- державний устрій – конституційна монархія, унітарна держава, 47 префектур;
- площа 372, 2 тис. км2 (61 м в світі – 19 в Азії);
- населення – біля 127 млн (10 м в світі, 6 в Азії);
- столиця Токіо;
- високо розвинута держава «Великої сімки».
     Японія країна-архіпелаг в мередіальному напрямку з півночі на південь простягнулась на 3,5 тис км. Основа чотири  острови: Хоккайдо, Хонсю, Сікоку, Кюсю та біля 7 тис дрібних островів.
     Тривалий час була ізольована від зовнішнього світу. Розташована в центрі Азіатсько-тихоокеанського регіону. Саме через океан тримає зв’язок з зовнішнім світом тому на північно-східному узбережжі держави 8 велетенських морських портів: Кабе, Тіба, Нагоя та ін. Широкі можливості в міжнародному поділу праці; не бере участі в жодних військових блоках.
                    Формування території:
-         одна з найдавніших держав світу;
-         VI – VII ст. початок формування Японської народності; 710 р перша столиця Нара → Кіото → Токіо (1868р);
-         1854р відкрила кордони для капіталу;
-         XX ст. японський мілітаризм → захоплення чужої території;
-         у II світовій війні окупувала північно-східну Азію, жертва атомного бомбардування США;
-         1945-1947 формується в сучасних межах.
II група Природні умови і природні ресурси
    Велике значення має море – це і морепродукти, основа їх харчування, а також цунамі, урагани і тайфуни. 80% молоді гори – Японські Альпи, найвищий вулкан Фудзіяма (3777м) – сейсмічно активні до 1000 землетрусів, приблизно 150 вулканів, 15 –діючих. 20% рівнини -  Конто, Кинки, Ноби, Етиго, Тикуго, Исикари  - 80% населення. З  XIV ст. штучні території. Клімат мусонний, зима посушлива, літо вологе. Температурні контрасти.
                                                Північ – зернові культури, центр три врожаї за 2                 
                                                           роки;
                                               південь – 2-3 врожаї рису, чаю, цитрусових,
                                               банани, цукрова тростина.
    Мінеральні ресурси -  бідна на майже всі види природних ресурсів, родовища невеликі і не мають промислового значення, хоча в  надрах багато різних хімічних речовин.
·        Завдяки новітнім технологіям з океану: залізо-марганцеві конкреції з великих глибин та урану з морської води.
·        Річки порожисті, бурхливі – гідроенергопотенціал, південь зрошення.
·        Підземні води → просідання.
·        1/3 території малородючі підземісті ґрунти (бурі лісові, чорноземи, в жовтоземи), 16% оброблювані землі.
·        Рілля 0,04 га/чол. – найнижчі в світі.
·        2/3 – ліси.
·        Японія морська держава – багато рибних ресурсів.
  III група Населення
Вступне слово вчителя
«Японія – загадка нашого віку, японці –це самий дивовижний , самий парадоксальний із народів . Разом  із зовнішнім оточенням вони дуже живописні  , театральні та артистичні, що часом здається – увесь їх світ сцена , на якій вони грають»
                                                                Еліза Скідмор  «Дні рикши в Японії»
 Найбільш щільно заселена східна частина. Відтворення з II типу до I. Зниження народжуваності в 3,5 рази. Зниження смертності у 2,5 рази. I місце за тривалістю життя. Скорочення дитячої смертності – «японське диво» зменшилось у 15 разів - демографічна революція . «Старіння нації» 5% (50р) до 17%  зараз.
       Трудові ресурси: дуже високий рівень кваліфікації , безробіття 2%. Однонаціональна держава – 99,7%. Релігія буддизм ті симітоїзм. Плотність приблизно 342 ч/ кмвід 2,5 тисяч → 10 тисяч → 40 осіб. Урбанізація 80%
→ «міським вибухом» збільшилась у 63 рази. 650 міст – 10 мільйонників.
       Розглянути у підручнику с. 226 картосхему №34 нанести на контурну карту : назвати міста – мільйонники → агломерація → мегаполіс.
Слово вчителя
Населення Японії має багато традицій , які не зрозумілі європейцям  - жінки поступаються місцем в транспорті  чоловікам,  жінка присвячує себе чоловіку та дітям навіть не працює  доти поки діти самі не стануть працювати , подружжя майже не спілкуються  і відпочивають окремо , відпустка у чоловіка триває 7 днів і якщо японець поважає роботодавця виходить на 1 день раніше , найчастіше японці працюють на одному місці , але якщо змінено три рази роботу, то його  будуть вважати ненадійним працівником та не візьмуть на іншу . Навчаючись  японці розуміють , що від їх  старанності залежить їх майбутнє : найвищого рангу університети дають можливість бути хоч президентом , трошки нижчого - керівником підприємства , ще нижче - інженером  … тобто з малечку вони розуміють чого можуть досягнути наполегливою працею у навчанні…
Господарство
Слово вчителя
Роздивившись особливості ЕГП, ПРП та населення перейдемо до вивчення господарства
 IV група   Високорозвинута – постіндустріальна країна.
       Відтворення після II світової війни.
       50-60 роки «Японське диво».
                 Яка ж була причина:
·        Залучення найкращих надбань країн Європи;
·        Дешева робоча сила;
·        Раціональне виробництво;
·        Комплексне використання сировини;
·        Низькі військові витрати;
·        Великий приплив іноземного капіталу;
·        Працьовиті та дисципліновані робітники;
·        Великий вклад коштів у науку та освіту;
·        Аграрні реформи;
·        Технополіси – міста науки з університетами Цукуба – I, приблизно 20. 
     Промисловість
     Імпортна сировина. Нерівномірність розміщення господарських об’єктів. 80% промисловості і 50% сільськогосподарства – тихоокеанський промисловий пояс. 1/3 території і 2/3 населення. 20% периферійна лісозаготівля, добувна, туризм.
    Електроенергетика
I – ТЕС – 58%
II – АЕС – 28% (50 реакторів)
III – ГЕС – 12%                                                    
IV – Гео С. СЕС – 2%
   Чорна металургія одна із старіших галузей. 12% світової промисловості, 21 металургійний завод повного циклу, новітнє обладнання, плавлення прогресивними способами → морські порти.
    Кольорова металургія стрімко розвивається, брудні виносяться з країни, великий експортер рідкісних металів, які дістає утилізуючи відходи.
    Машинобудування є серцевиною японської економіки відносять 15% світового виробництва експорт в 9 разів більше імпорту; наукові і конструкторські підрозділи, безліч філій → роботизація.
I – електроніка 18% телевізорів
II – автомобілебудування, ¼ авто світу «Тойота», «Нісан», «Хонда», «Мазда»
III – суднобудування більше 50% суден світу
IV – верстатобудування
Центри: Токіо, Осаки, Нагої.
    Хімічна промисловість: старі та новітні галузі – хімія органічного синтезу, виробництво та експорт пластмас, етилену, синтаксичного каучуку, хімічних волокон. Центри: Нагоя, Кавасакі, Токіо, Йокогама.
    Легка промисловість: тканини – шовкові, віяла, кімоно, парасольки, іграшки.
     Харчова промисловість: рибні консерви, зелений чай, цукор, тютюнові вироби.
     Лісова промисловість: раціональна, безвідходна, переробка імпортної сировини на рівні з Фінляндією поступаючись лише США і Канаді; виробляє дерев’яний посуд, японське дерев’яне взуття (гета), люльки з бамбуку. 
     Сільське господарство забезпечує ¾ потреб населення - дрібні господарства, високе інтенсивне рослинництво (значна ручна праця). 50% ріллі рис, 25% овочі, садівництво, цукровий буряк і чай – збільшився. Тваринництво нова галузь імпортної сировини, свинарство ті птахівництво. Нове - молочне – скотарство, старі – шовківництво, рибальство (1 місце в світі), добування перлин.
Слово вчителя. Японія забезпечує себе продуктами харчування на 75% , але якщо взяти до уваги , що на одну особу в Японії рілля припадає лише 0.04 га –а це найнижчий показник у світі , то це вже велике досягнення .
« Японія вдосконалила усі новітні винаходи та відкриття , дослідила усі системи які вона знайшла в Європі , та використала їх у себе не в тому вигляді , ні , - вона використала їх настільки , наскільки це потрібно було для укріплення її сил . Вона скористалась Європою як дробиною , на сходах якої піднялась на верхівку Далего Сходу»
                                                      Ернест фон Гессе-Вартег, «Японія та японці»
                                                      (Н.Я. Круглая , Г.Д.Довгань Географія 10 кл.)
Японія впроваджує усі новітні технології у виробництво , та вкладає кошти в проекти , які мають практичне значення. Та в цей час згадуються слова Аристотеля :  «Розум полягає  не лише в знаннях , але і в навичках  докладати знання у справі»
       V група Транспорт
       Внутрішні перевезення вантажів - автомобільний, морський; пасажирів – залізничний (високий технічний рівень).
       Зовнішні зв’язки – морський – найчисельніший торгівельний морський флот.
       Повітряний транспорт Японії найперша позиція у світі. Аеропорти у Токіо «Ханеда» та «Наріта»).
Слово вчителя . Транспорт Японії відрізняється своїми особливостями :  автомагістралі із досконалим покриттям,  швидкісними залізницями , де рухаються  потяги зі швидкістю до 240-300 км /г та з точністю до  хвилин .Саме в Японії була створена перша швидкісна залізниця Сінкансен , яка з’єднує дна найбільших міста Токіо та Осака , та за добу перевозить до 375000 осіб .Саме Японія має найдовший в світі тунель - Сейкан , який з’єднує  острови  Хонсю та Кюсю , під Сангарською протокою ,усього протяжність 54 км ,під водою 23 км ,на глибині 240м, нижче рівня моря на 100м . Також Японія має найдовший в світі міст Сето-Охосі , який з’єднує не лише великі , а і малі острови , витримує землетрус 8,5 бал , та невідь під час припливів рівень води не доходить до мосту на 65 м .Взагалі це кілька мостів , але вони усі з’єднані переходячи один до одного по Японському морю одночасно по мосту  проходить автомагістраль і залізниця та для його будівництва було використано стільки тросів , що ними можна було б 3 рази протягнути навколо Землі .
       VI група Зовнішньоекономічні зв’язки 
       Всі форми зовнішніх економічних зв’язків, основна -  зовнішня торгівля. За обсягом експорту займає III місце в світі після США та Німеччини. 98% промислові товари, з них 75% машини та обладнання.
       Імпорт: сировина, паливо, експорт капіталу, зростання золотовалютних резервів. Японія найбільший кредитор світу приблизно 1 трильйон доларів. .
       Презентація як підведення підсумків.
       Усі учні по одній фразі відповідають на проблемне питання уроку : Чому країна яка майже не забезпечена мінеральними ресурсами та має не досить сприятливі природні умови є високорозвиненою  постіндустріальною країною.
«Ще в давні часи японські самураї створюючи мечі кували їх на протязі трьох  років – вигинали , вирівнювали , вдосконалювали , але цей тривалий процес був варти того , в бою вони були не перевершені» . Тому мабуть сьогодні ця країна є перлиною Сходу , бо  все що роблять в Японії є досконалим , як і мечі самураїв …»

Авторские права защищены

Комментариев нет:

Отправить комментарий